Odense

Middelfart

Dit forløb

Om os

Tilmeld dig
Følg os på:
facebookinstagramyoutube

Guldkorn til din køretime: Højre- og venstresving

12. januar 2024

5 guldkorn til din køretime, som gør livet nemmere bag rattet.

Det kan være vanskeligt at udføre højre - og venstresving, hvis man ikke har styr på de 5 trin, der skal udføres op til et sving, eller hvis man helt glemmer dem. I dette blogindlæg vil du blive præsenteret for 5 simple guldkorn til hvordan du udfører et højre - og venstresving med succes. Dette vil forhåbentligt gøre det nemmere for dig at huske rækkefølgen.
De 5 trin:
  1. Spejl, spejl, skulder.
  2. Blink.
  3. Placering.
  4. Ned i fart og gear.
  5. Spejl, spejl skulder.

At udføre disse 5 trin korrekt, i forbindelse med et sving, er afgørende for både din egen sikkerhed, men i høj grad også for dine medtrafikanters sikkerhed. Når du udfører de fem trin, minimeres risikoen for ulykker, da du har bedre kontrol og overblik over situationen. Ydermere er det vigtigt, at placere sig rigtigt på vejen, da du på denne måde signalerer din intention overfor dine medtrafikanter.

1. Spejl, spejl, skulder


Det allerførste du skal gøre, inden du indleder et højre - eller venstresving er, at orientere dig, til den side du vil dreje til. Ved at orientere sig i bakspejl, sidespejl og den blinde vinkel (over skulderen) undgår man, at overse risikofaktorer i trafikken. Når du med din orientering har vurderet, at der er frit og det er sikkert, at indlede dit sving, skal du udføre næste punkt.

2. Blink


For at vejlede den øvrige trafik om din intention, at foretage et højre - eller venstresving, skal du blinke til den side du vil svinge til. Når du har gjort dette, skal du placere dig korrekt på vejen. Se næste punkt.

3. Placering


Når du skal foretage et sving, skal du placere dig korrekt på vejen. 

I færdselsloven § 16 stk 3 står der følgende:

“Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod kørebanens højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt. Ved svingning til venstre skal køretøjet føres så langt som muligt ind mod kørebanens midte eller, hvis kørebanen har ensrettet færdsel, mod kørebanens venstre kant. Svingningen skal foretages på en sådan måde, at køretøjet, når det forlader krydset, befinder sig til højre på den kørebane, det svinger ind på.”

Det vil altså sige, at når du skal svinge til højre, skal du placere dig så langt mod kørebanens højre kant som muligt. Derved bliver dit sving mindre. På den måde får du lukket af for cyklister, så de ikke kommer højre om dig, og risikerer at blive påkørt når du svinger. Når du placerer dig således, vil cyklisterne placere sig bag ved dig, eller på din venstre side, og derved nedsættes risikoen for påkørsel betydeligt.

Når du skal svinge til venstre, skal du placere dig så langt som muligt, ind mod kørebanens midte eller, hvis kørebanen har ensrettet færdsel, mod kørebanens venstre kant. Ved at placere sig således, bliver svinget mere kontrolleret og sikkert. Derudover vil det være nemmere at svinge, idet svinget bliver en anelse mere blødt.

4. Ned i fart og gear


Du har nu lavet 1. orientering, blinket og placeret dig korrekt på kørebanen. Nu skal du ned i fart og gear. Det vil sige, at for at gøre svinget så sikkert og kontrolleret som muligt, skal din fart sænkes og gearene tilpasses. Man bør svinge med en hastighed på max 20-25 km/t. Gear skal tilpasses til hastigheden, og derfor svinger man i maks 2. gear. Du er nu klar til at udføre sidste punkt.

5. Spejl, spejl, skulder

 

Der skal altid foretages to orienteringer i højre- og venstresving. Det første man gør, inden man vil indlede et sving, er at lave sin 1. orientering (se punkt 1). Lige inden man svinger, skal man lave sin 2. orientering. Dette er for at sikre sig, at man ikke overså noget i sin 1. orientering. Trafiksituationen kan hurtigt ændre sig. Der kan f.eks. komme cyklister susende, når man mindst venter det. Hvis trafiksituationen har ændret sig, siden din 1. orientering, skal du handle efter dette. Det kan f.eks være, at der pludselig kommer fodgængere, du skal holde tilbage for. Din 2. orientering er til for, at sikre din opmærksomhed på trafikken og de potentielle farer der kan være, når du skal foretage dit sving. 

Du har bedre muligheder for at handle hensigtsmæssigt, i tilfælde af, trafikforholdene når at ændre sig, mellem din 1. - og 2. orientering. Dette minimerer risikoen for at overse en potentiel farlig situation under dit sving.

“Her ses rækkefølgen i de 5 trin og hvornår på kørebanen du bør udføre trinene”
“Her ses rækkefølgen i de 5 trin og hvornår på kørebanen du bør udføre trinene”


Se video af højre- og venstresving


Har du brug for at se en video af, hvordan man laver højre- og venstresving? Så klik
HER

Tag kørekort hos MrDrive.dk i Odense eller Middelfart


At mestre de 5 trin, i forbindelse med højre- og venstresving,
er en afgørende faktor for, at svinget foregår sikkert og kontrolleret. Hos Mrdrive.dk er vi dedikerede til at uddanne vores elever. Vi går meget op i, at eleverne har styr på de 5 trin, når de skal udføre et sving. Derudover lægger vi stor vægt på, at eleverne forstår trafikreglerne, så de kan blive ansvarlige og sikre bilister. Ved at være opmærksomme, tage det roligt og følge reglerne kan vi alle bidrage til at skabe en mere sikker trafik oplevelse.

Er du klar til at kickstarte dit kørekort forløb hos en køreskole, der virkelig sætter dig i førersædet? Hos Mrdrive.dk er vores fornemmeste mål, at give dig den bedste og mest effektive køreuddannelse, der hjælper dig med at erhverve dit kørekort med selvtillid og sikkerhed.

Vi har en 4.9-rating på Trustpilot, som vi mener beviser vores høje kvalitet og dedikation til vores elever. Vi har hjulpet utallige elever med at opnå deres kørekort. Skal du være den næste?

Tilmeld dig i dag
Rami fra Mrdrive køreskole i Odense og Middelfart

Psst ...

Måske dette blogindlæg er noget for dig "Højre vigepligt"

 

Del artikel:

Odense

Odense Banegård Center
Østre Stationsvej 27, 2. sal
5000 Odense C

Middelfart

Middelfarts Midtpunkt
Jernbanegade 71 - 75, nr. 9
5500 Middlefart
crossmenu